press enter to search

Sabtu, 20/04/2024 06:03 WIB

Sultan Pahang Abdullah Terpilih Menjadi Raja Malaysia

Redaksi | Kamis, 24/01/2019 15:13 WIB
Sultan Pahang Abdullah Terpilih Menjadi Raja Malaysia Sultan Pahang Abdullah yang menjadi Raja Malaysia. (ist)

KUALA LUMPUR (Aksi.id) - Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri`ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bin Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta`in Billah, Kamis (24/1/2019) terpilih menjadi Yang di-Pertuan Agong atau Raja/Sultan Malaysia yang baru, menggantikan Sultan Muhammad V yang mengundurkan diri.

Sementara wakil Yang di-Pertuan Agong dijabat Sultan Perak, Nazrin Shah. Dikutip dari The Star, penunjukan ini diputuskan dalam pertemuan khusus para Penguasa Melayu dipimpin Sutlan Terengganu, Mizan Zainal Abidin.

Penguasa Melayu berkumpul untuk menentukan sultan baru setelah Sultan Muhammad V selaku Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-15 mengundurkan diri pada 6 Januari lalu.

Jabatan sultan digilir di antara sembilan kesultanan di Malaysia untuk masa jabatan 5 tahun. Berdasarkan pembagian giliran, Sultan Ahmad Shah dari Pahang yang berhak atas posisi tersebut. Namun karena dia sakit dan putranya sudah memegang jabatan pemerintahan, jatah itu dilewatkan.

Selanjutnya Sultan Ibrahim dari Johor yang berhak, namun musyawarah Penguasa Melayu memutuskan Sultan Pahang. (ds/sumber inews.id/The Star)

 


Keyword Raja Malaysia